- Adakah pendekatan pembelajaran koperatif dapat menarik minat pelajar perempuan tingkatan 3 dan 4 dalam pendidikan kesihatan?
- Adakah pendekatan pembelajaran koperatif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran pendidikan kesihatan dapat meningkatkan keyakinan diri pelajar?
- Adakah kaedah pembelajaran koperatif juga dapat menggalakkan pelajar berfikiran kreatif dan kritis semasa menyelesaikan masalah?
2) Metodologi
1) Rancang- melalui RPH dan perbincangan
2) Laksana - melalui kaedah pembelajaran koperatif (70 minit/sesi), sampel 25-35 orang pelajar perempuan sahaja
3) Pengumpulan dan analisis data- pemerhatian dicatatkan dalam RPH seperti penglibatan pelajar dalam sesuatu kumpulan, hasil temubual daripada soalan berstruktur dan tidak berstruktur, kerja kumpulan dan refleksi dan penilaian
Kebaikan :
1)Mendapat jawapan yang terus
2)Mendapat respon yang tepat
Kelemahan:
1)Responden kurang memahami soalan
4) Refleksi & penambahbaikan -menggunakan kata kunci membantu pelajar lemah, banyakkan isu kecantikan dan kesihatan wanita, pedebatan "berkahwin lebih baik daripada hidup membujang" serta tunjukkan video berkaitan isu kesihatan.
A) Tempoh temubual dipanjangkan
3) Implikasi kajian
A) Kajian ini meningkatkan minat pelajar perempuan tingkatan 3 dan 4 pada pendidikan kesihatan.
B) Kajian ini menambah keyakinan diri dalam kalangan pelajar semasa pembentangan hasil kerja berkumpulan
C) Menggalakkan pelajar berfikiran kreatif dan kritis semasa menyelesaikan masalah
4) Hasil dapatan
i) Kepelbagaian kaedah mengikut kemampuan penerimaan pelajar adalah perlu bagi mengelakkan pelajar bosan didalam kelas
ii) Kawalan kelas adalah perlu bagi memastikan kelancaran proses pengajran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment