Thursday, November 12, 2009

TUGASAN 3: LAPORAN KOLOKIUM (INDIVIDU)

MENINGKATKAN PEMAHAMAN PELAJAR MELALUI PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR MEDIA ELEKTRONIK (KLIP VIDEO)
1) Penyataan masalah

•Adakah penggunaan klip video dapat meningkatkan pemahaman pelajar?
•Adakah penggunaan klip video menggalakkan penglibatan aktif pelajar di dalam kelas?

2) metodologi, setting kajian, sampel kajian

Rancang- Dilaksanakan secara kolaboratif di Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya.
Laksana-Kumpulan sasaran: 38 orang (21 orang tingkatan 4, 17orang tingkatan 1)

3)Pengumpulan dan penganalisan data

  • Melalui pemerhatian samada pelajar itu mengantuk atau tidak memberi tumpuan
  • Soal selidik kepada pelajar samada guru mereka pernah menggunakan video sebagai bahan mengajar serta kekerapannya
  • Temubual,kuiz dan penilaian kendiri

Kelemahan

1)Video tidak menarik

2)Pelajar tidak dapat memberi tumpuan

kebaikan

1) Video adalah menarik jika kesesuaian dengan subjek diajar

2)Pelajar akan memberi tumpuan

4)Reflek- Rancang- Bertindak-Memantau

Penambahbaikan:

1)Video dapat dijadikan sebagai set induksi kerana ia adalah abm yang menarik perhatian pelajar

2)Rancang masa adalah perlu

3)Temubual harus dilakukan sebaik sahaja sesi pengajaran selesai

5)Implikasi kajian

  • Dalam pemerhatian, pelajar seronok apabila tayangan video ditayangkan serta memberi tumpuan dan aktif dalam perbincangan
  • Melalui penayangan video didapati pelajar mudah memahami sesuatu pelajaran dan menambah minat untuk belajar
  • Keputusan kuiz turut juga meningkat dalam subjek pendidikan islam dan biologi.

6) Hasil dapatan

  • Tayangan video adalah salah satu pendekatan yang tidak memboringkan dan dapat meningkatkan perhatian pelajar
  • Video perlulah dalam keadaan yang jelas dari segi suara, gambar serta isi kandungan bagi tayangan kepada pelajar
  • Tayangan video perlulah dilimitkan supaya pelajar tidak mudah leka dan memudahkan guru untuk mengawal keadaan kelas

No comments:

Post a Comment